top of page
F7D0FD9E-81B5-448D-83C0-129860F46D25_edi

Voor organisaties

​

​

Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed

until it is faced.

James Baldwin

Change agent & organisatiecoaching

Mogelijke organisatie-vraagstukken

Als bedrijfsleider, leidinggevende of HR sta je middenin je organisatie, en is het lastig om te zien wat er precies speelt en wat de problemen veroorzaakt. Met mijn externe en ervaren bril kan ik hier vanuit neutraliteit naar kijken en je zo helpen met o.a. volgende problemen:

​

  • Je wil begeleid worden in een veranderingsproces, samen stappend, van dichtbij of vanop een afstand, vanuit verschillende invalshoeken, tot en met het gebruiken van bedrijfsrituelen.

  • Je organisatie gaat door een transitie en er is weerstand. Hoe verder gaan zonder het doel voor ogen te verliezen en zonder de betrokkenheid van je team te verliezen?

  • Je wil een doorlichting van je organisatie en een spiegel voorgehouden krijgen van de thema’s die spelen in de diepte. 

  • Je wil een klankbord en sparring partner in je zoektocht naar een ‘juiste’ organisatie-structuur.

  • Je bedrijfscultuur (onderstroom) mag nog meer afgestemd worden op de organisatiestrategie (bovenstroom). 

  • Je wil hulp om je HR strategie en processen af te stemmen op de bedrijfsstrategie en bedrijfscultuur.

 

​

Onzichtbare wetten

​

Een organisatie bestaat niet enkel uit een zichtbare bovenstroom (strategie & beleid, structuur,  processen,...) maar ook uit een onzichtbare onderstroom ( de organisatiecultuur met haar waarden, (informeel) leiderschap, … ).

Wat er onderstrooms leeft zijn vaak symptomen van patronen die men vanuit het systemisch perspectief kan zien, vatten en daardoor ook mee aan de slag gaan. De systemische principes zijn:

  • ordening waarbij ieder deel van het systeem een plek heeft zodat functioneren mogelijk is: als een leider zijn rol niet opneemt, ontstaat rebellie of sabotage

  • evenwicht tussen geven en nemen: als bijvoorbeeld prestaties niet in verhouding zijn tot het loon of omgekeerd, zorgt dit tot wrevel.

  • ieder en alles heeft eigen plek met als kern erbij horen en erbij laten horen: als een medewerker of een team niet erkend wordt, zorgt dit voor zowel bij de persoon zelf als voor de omgeving voor storingen. Wat of wie krijgt geen plek in de organisatie?

Deze systemische bril heb ik altijd op.

 

​

Samenwerken?
Contacteer me vrijblijvend  voor een intake gesprek.
​
Ontdek hier eest meer mijn manier van werken.
bottom of page